Recenze na knihu Afterdark od Haruki Murakamiho.


Murakami je jedním z nejvyhledávanějších novodobých zahraničních spisovatelů. Pojďme si ho ve zkratce představit. Haruki je Japonec, který začal psát až ve svých třiceti letech a jeho práce se ihned dočkala uznání. Zajímá se o západní kulturu. Miluje také běh, jazz (vyrostl na Vonnegutovi). Své záliby a zájmy promítá do většiny svých knih.


S Murakamim je spojen magický realismus, což je literární směr, který se odehrává na hranici reálného a imaginárního světa, autor si s námi zahrává a my se můžeme jen dohadovat, zda se právě společně s postavou ocitáme ve snu nebo ne.

 Za zmínku stojí Murakamiho dvorní překladatel Tomáš Jurkovič, který jeho díla společně s nakladatelstvím Odeon přiblížil i nám, českým čtenářům.
Afterdark je kratičký román, který se odehrává na pomezí jedné noci v Tokiu, přesněji mezi odjezdem prvního večerního vlaku a příjezdem toho ranního. Každičkou kapitolu otevírá nákres hodin, který ukazují přesný čas.
Od Afterdark neočekávejte žádnou velkou zápletku, žádný zvlášť impozantní příběh. Vyniká spíše stylem psaní, čtivostí. Kniha vás vtáhne a už nepustí. Můžete se těšit na zajímavé dialogy obyčejných lidí, na jejich "podřadné" životy, které spolu na první pohled nijak nesouvisí, ale ve skutečnosti se postupně prolínají.
Samozřejmě, že vám zde nemíním prozrazovat pointu příběhu, za zmínku ale určitě stojí těchto pár faktů: Příběh má dvě linie, které se vzájemně proplétají. V jedné se seznámíme s Mari, průměrnou dívkou, která tráví noc v rychlém občerstvení s knihou v ruce, a Tahakašim, jazzovým hráčem na trombón, který se dá s Mari do řeči. V druhé linii se proměníme v neviditelnou kamerku v pokoji, v kterém spí na první pohled dokonalá Eri, sestra Mari, právě v této linii se setkáváme s imaginárními, možná i nevysvětlitelnými jevy.
Knihu doporučuji všem, kteří se rádi pohybují na pomezí reality a fikce, těm, které lákají noční toulky velkoměstem v době, kdy všichni "slušní" obyvatelé už dávno spí.

Komentáře

  1. Murakamiho milujem už dlhé roky, je úžasný ♥

    OdpovědětVymazat
  2. Zatial som ziadnu knihu nečítala, ale celkom ma zaujíma... (:

    Daniela

    OdpovědětVymazat
  3. Ešte som túto knihu nečítala no vyzerá super

    Čo je dobré to musím mať aktuálne aj s extra mega GIVEAWAY

    OdpovědětVymazat
  4. Já jsem od něj ještě nic nečetla a přitom se na to chystám tááák dlouho! :-)
    http://verrygusto.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
  5. Tak za tento článek tleskám, líbí se mi, jak jsi to napsala a taky děkuju, protože o Murakamiho knihách jsem věděla jen to, že se čtou a po více věcech jsem se ani nepídila. Leží mi od něj doma jedna kniha, v PDF jsem měla ukrytou ještě jednu, třeba se k němu někdy dostanu, vidím, že to za to stojí.

    OdpovědětVymazat
  6. O knize jsem ještě neslyšela, ale vypadá zajímavě. Skvěle si ji popsala, až tak, že si ji budu muset asi půjčit nebo koupit :D
    DENYII

    OdpovědětVymazat
  7. Právě pomezí reality a fikce mám u knížek moc ráda, takže určitě až nebudu mít co číst, přečtu si právě toto :)

    Maris Novotná

    OdpovědětVymazat
  8. Jee, tohle je kniha, kterou jsem u Murakamiho začínala a která mi jasně řekla, že tento autor za to stoprocentně stojí!

    E / Eliščiny empirie

    OdpovědětVymazat
  9. Magický realismus je můj oblíbený literární žánr, takže i Murakamiho mám ráda. Líbí se mi, jak jsou jeho knihy nepředvídatelné a plné pro mě zajímavých japonských reálií, které jsou ale podané formou, jež je přívětivá i k západnímu čtenáři. Afterdark jsem však ještě nečetla, díky za tip.

    OdpovědětVymazat
  10. Téma knížky je hodně zajímavé, věřím, že se četla skvěle! :))

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Oblíbené příspěvky