Dívka v ledu/ Robert Bryndza/ Knižní recenze


Ačkoli nejsem věrným fanouškem detektivek, sem tam si nějakou s radostí přečtu. Paradoxně jsem zjistila, že jsem na všechny, které jsem za dobu fungování blogu hodnotila, napsala pochvalnou recenzi. Je načase neplánovaně narušit tento zanesený stereotyp a trošku si postěžovat. 


Pod stromečkem jsem kromě jiných, hodnotných, dárků našla i Dívku v ledu. Mám k ní i menší historku z koupě. Mamka pro mě v knihkupectví sháněla knihu a prodavačky jí poradily právě tuto detektivku, vynášely ji do nebe a tvrdily, že něco takhle dobrého dlouho nečetly. No, ráda bych se jich zeptala, co že to v poslední době četly. Ale nebudu dál rýpat a ani přehánět. Propadákem tuhle knihu rozhodně nazvat nemohu.

Detektivka je psána, na můj vkus až příliš, jednoduchým jazykem a čte se vcelku dobře a opravdu rychle. Oceňuji i vhodně rozdělené kapitoly, které čtenáři dopřejí bezproblémovou orientaci v příběhu.
V jeden, či dva momenty mě příběh vtáhl do sebe a já se bála (nejen Dívku odložit, ale především o osud postav). Navíc mi imponovala první kapitola, kde bylo čtenáři nastíněno, jak se ta dívka dostala do ledu. (viz název)

Kniha obsahuje jak hlavní, tak vedlejší dějovou linii. V té hlavní nás autor propojí se světem detektiva šéfinspektora Eriky. Vedlejší nás zavede za vrahem, můžeme sledovat jeho myšlenky, počínání.

Významný problém vidím v nereálnosti a nepřesnosti některých pasáží. Ano, samotný případ je sám o sobě až nebezpečně uvěřitelný a nedivila bych se, kdyby se podobné v minulosti staly, ale jednotlivá jednání postav se mi zdála mnohdy iracionální. Zejména se mi nechce věřit, že by policie a nadřízení Eriky chovali tak, jak je v knize popsáno. Obávám se, že s tímhle přístupem by žádný případ nevyřešili. Krásná obálka knihy, ladící k názvu, ke knize samotné už o něco méně, ale v tom nevidím sebemenší problém.



Autor sice pochází z Velké Británie, v současnosti ovšem pendluje se svým manželem mezi svou rodnou zemí a Slovenskem. Což nejspíše ovlivnilo jeho rozhodnutí, zasadit do příběhu až podezřele mnoho postav, které pochází ze Slovenska. Autor se nevyhýbá ani homosexuálním motivům, které jsou mu logicky také hodně blízké.

Vyuzlení příběhu mě nijak nepřekvapilo. Vraha jsem v jednu dobu podezřívala a z první příčky v listu možných vrahů jsem ho vyškrtla kvůli zásadní nesrovnalosti, která v detektivce zazněla. Ani motiv se mi nezdál dostatečně objasněný. Odkrývání zápletky navíc není plynulé.

Věřte mi nebo ne, nesnažila jsem se knihu shodit, jen ji z mého pohledu pravdivě, subjektivně, zhodnotit. Snad jsem tím alespoň někomu pomohla v rozhodování a ví, co od Dívky v ledu očekávat.

Komentáře

  1. Já bych si tuto knížku moc ráda přečetla! Mám ji v pořadníku. Aktuálně čtu: Koho miluješ. Zatím se mi ta knížka moc líbí.
    Meet My Lovely World

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem zvědavá na tvůj názor. Jestli si jí přečteš, dej vědět, jak se líbila. :)

      Vymazat
  2. Zvláštní, mrkla jsem i na databázi knih, kde je hodnocena dobře. Každopádně kolik lidí, tolik chutí, že jo. :D Já celkově na detektivky moc nejsem, nemám ráda ty nervy, co mám, když mě zajímá, jak to teda dopadne, nebo kdo je vrahem.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky jsem koukala. Přemýšlela jsem, čím to, že mám jiný názor. Asi nejsem typický čtenář detektivek a jsem zvyklá na jiný styl psaní a celkově promyšlenější dějovou linii (např. u mého milovaného Murakamiho, u kterého se zase nikdo nedokopu k sepsání recenze :D).

      Vymazat
  3. Ach ja detektivky vobec nemam rada, akurat by som bola z toho nervozna a po troch stranach by som si musela precitat poslednu kapitolu, aby som mohla v klude citat dalej :DD
    LIFE IN PICTURES BY LU

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak čtení poslední kapitoly jsem nikdy nevyzkoušela. :D Nemám ráda, když vím (nebo mi je jenom naznačeno),jak příběh dopadne. :D

      Vymazat
  4. Já mám ráda negativní recenze. Ne že bych se vyživala v strhávání a pomlouvání knih, ale všude čtu převážně pozitivní recenze, takže jednou za čas nějaká negativní vůbec neuškodí :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně vím, co máš na mysli. Na většině blogů čtu jen a jen chválu a jsem z ní občas přeslazená. :D

      Vymazat

Okomentovat

Oblíbené příspěvky